Välisriikide kogemused mehitamata õhusõidukite süsteemide (MÕS) kasutamisest siseturvalisuse valdkonnas
Kokkuvõte
Siinne analüüs on osaks Siseministeeriumi haldusala kaugseire kontseptsiooni loomise alusuuringutest. Varem on valminud kosmosetehnoloogiate uuring, mis analüüsis lisaks seirele ka side- ja navigatsioonivõimekust (Pärn, Kosmosetehnoloogiate rakendamise võimalused siseministeeriumi haldusalas, 2023). Tulenevalt kaugseire laialdastest kasutusvaldkondadest ning spetsialiseeritud tootjatest, keskendutakse siinses analüüsis valdavalt Siseministeeriumi tegevusvaldkondadega sarnastele kasutusaladele – eri riikide politsei, päästeteenistused jms – ning mehitamata lendavatelt platvormidelt2,3 tehtavale seirele ning proaktiivsetele, reaktiivsetele ja menetluslikele tegevustele. Peamine eesmärk on analüüsida teiste riikide näidete põhjal parimaid ja halvimaid praktikaid ning mõista hetkeseisu ja üldtrende.
Vene-Ukraina sõja tõttu areneb mehitamata lennunduse tehnoloogia kiiresti (Belova-Dalton & Pärn, 2023) ja seetõttu ei võeta neid riike eraldi vaatluse alla4, vaid keskendutakse valdavalt Lääne-Euroopa ja Ameerika Ühendriikide kogemustele, kuna nende riikide õigussüsteem on demokraatlik ja majandus arenenud. Siinses analüüsis keskendutakse aspektidele, mille puhul joonistuvad hästi välja eri riikide ja organisatsioonide eripärad: Saksamaa kontseptsioonid, Prantsusmaa õiguslikud piirangud, EMSA kaugpiloteerimise teenused, USA militaardroonid piiril jms.
Kirjeldus
Seled ; Tabelid ; Peamised järeldused ; Tehnika ; Ressurss ; Piirangud ja riskid ; Ühilduvus ja standardid ; Sissejuhatus ; 1. Üldpõhimõtted ; 1.1. Platvormid ; 1.2. Andurid ; 1.3. Ennetus, reageerimine ja menetlus ; 2. Riikide erinevad praktikad ; 2.1. Saksamaa ; 2.2. Prantsusmaa ; 2.2.1. Õigusselgus Prantsusmaa näitel ; 2.2.2. Droonitõrje Prantsusmaa näitel ; 2.3. Suurbritannia ; 3. Eri valdkondade praktikad ; 3.1. Piiri valvamine ; 3.2. Merevalve ; 3.3. Liiklusõnnetuste menetlemine ; 3.4. Droon (in the box) esmareageerijana ; 4. Mõttekohad ; 4.1. DJI ja Autel ; 4.2. GNSS-i segamine ; 4.3. Droonialad ; 4.4. Sertifitseeritud kategooria ; 4.5. Aerostaadid ; 4.5.1. Aerostaatide eelised; 4.5.2. Aerostaatide piirangud ; 4.5.3. Aerostaatide kokkuvõte ; 4.6. Erinevate süsteemide integreerimine ; Kokkuvõte ; Lühendid https://doi.org/10.15158/fqgq-j810