Kontentanalüüsi kui meetodi rakendamine alaealiste hälbivuspotentsiaali määramiseks
Kokkuvõte
Lõputöös on võrdlevalt uuritud 14-15 aastaseid koolinoorte väärtushinnanguid kellel esinevad või ei esine hälbivuse riskifaktorid. Kasutati kvalitatiivset kontentanalüüsining teoreetilise konstruktsioonina Schwartz´i väärtuskategooriaid. Uuringu tulemusest selgus, et riskifaktoritega koormatud noorte väärtushinnangud erinevad oluliselt eakaaslastest, kellel need puuduvad. Kontrollgrupi respondentide väärtushinnangud olid valdavalt hedonistlikud, võimu ja materiaalset küllust väärtustavad. Teatud osa riskigrupi respondentidest võtab üle küll sama väärtussüsteemi, kuid mitte selle aktsepteeritud saavutamise teed. Ilmneb delinkventsus ning kuritegeliku identiteedi eksperimentaalsed otsingud, destruktiivsus, isiksuse psühhopatisatsioon, hirm ning ebakindlus. Riskigrupi lisaanalüüsil, lähtudes anoomia teooriast, tuvastati kolm alagruppi, kes eristusid eakaaslaste/ ühiskonna hedonistliku võimu ja heaolu väärtuspildi tunnustamise või tagasilükkamise poolest. Alagruppide tüpiseerimine aitab tuvastada ja prognoosida hälbivuse potentsiaali enne selle avaldumist kriminaalse käitumisena. Tõenäoline on, et toimiva kuriteoennetuse läbiviimine eeldab alagruppides erinevaid preventsiooni metoodikaid ning sotsiaalset sekkumist.
Kirjeldus
Sissejuhatus. ; 1. Uurimuse teoreetilised lähtekohad. ; 1.1. Kvalitatiivne uurimismeetod hälbivuse süvapõhjuste analüüsil. ; 1.2. Kvalitatiivne kontentanalüüs. ; 1.3. Analüüsi teoreetiline raamistik. ; 1.4. Hälbivuse mõiste ja olemus. ; 2. Uurimuse teostamine. ; 2.1. Uurimisprobleem, -eesmärk ja ülesanded. ; 2.2. Uurimistöö metoodika ja valim. ; 3. Uurimistulemuste analüüs ja arutelu. ; Kokkuvõte