Meditsiinikutsete menetlemise muudatused Häirekeskuses
Kokkuvõte
Häirekeskus kasutas meditsiinikutsete menetlemisel perioodil 2008–2022 algoritmipõhist küsimustikku, kus kiirabi vajadus selgus konkreetsete küsimuste jah või ei-vastustest. Kiirabiressursi senisest efektiivsemaks kasutamiseks soovis Eesti Kiirabi Liit varasemast paremat küsimustikku.2017 alustasid Terviseamet ja Eesti Kiirabi Liit koostöös Häirekeskusega kriteeriumipõhise meditsiinikutsete küsimustiku välja töötamist. Aluseks võeti Scandinavian Index küsimustik, see tõlgiti, kohandati Eesti oludele, koostati koolituskava, arvestades, et küsimustikuga töötavad päästekorraldajad. Vahepealsed koroonaviiruse aastad pidurdasid uue küsimustiku kasutusele võtmist ja päästekorraldajate täiendkoolitusi. Häirekeskus alustas uue küsimustikuga 30.03.2022.
Artiklis antakse ülevaade meditsiiniteadete algoritmi ja kriteeriumipõhise kõnetöötluse põhimõtetest ning üleminekuga seotud muutustest Häirekeskuse töös.