Massikultuuri mõju alaealiste hälbiva käitumise kujunemisele (Tapa valla näitel)
Abstract
Töö koosneb 3 peatükist, milles esimeses
peatükis esitatakse uurimistöö teoreetilised lähtekohad, antakse kirjanduse põhjal
ülevaade massikultuuri ja meedia negatiivsest ja positiivsest mõjust süüvõimelistele
alaealistele ning käsitletakse alaealiste hälbivat käitumist. Vaadeldakse alaealiste
suitsetamist, alkoholi tarbimist ning koolivägivalda ja selle seost massimeedia mõjuga.
Teine peatükk sisaldab Tapa valla üldiseloomustust, eelnevalt vallas tehtud küsitluste
analüüsi. Kolmas peatükk sisaldab töö empiirilist osa, küsitluse tehnikat ja metoodikat,
koolinoorte hinnangute analüüsi ning tõlgendamist. Lõputöö kokkuvõttes esitatakse
uurimistöö tulemused ja autori ettepanekud. Uurimustöö eesmärgiks oli läbi
hüpoteeside välja tuua massikultuuri negatiivsed mõjud ja selle seosed alaealiste
hälbiva käitumisega. Uurimistöö valimisse kuuluvad 241 Tapa gümnaasiumi ja Tapa
vene gümnaasiumi 8.-11. klassi õpilast. Töö objektiks on koolinoorte harjumused ja
hoiakud seoses massikultuuri mõjuga. Kogutud andmed analüüsiti ning tõlgendati.
Töös püstitatud 3 hüpoteesi - noored, kellel on vähe või ei ole üldse hobisid, veedavad
suurema osa vabast ajast arvuti või teleri taga; politseiga kokku puutunud noortel on
vähe või ei ole üldse hobisid; politseiga kokku puutunud noored veedavad suurema osa
oma vabast ajast arvuti või televiisori taga, leidsid kinnitust. Lõputöö tulemusena
selgus, et noored veedavad suure osa oma vabast ajast kas arvuti või televiisori taga,
kuigi Tapa vallas on loodud palju erinevaid vaba aja veetmise võimalusi noortele.
Enamik vastanutest arvas, et vallas pakutavad vaba aja veetmise võimalused ei ole
piisavad. Ankeetküsitluse põhjal selgus, et parim viis hälbiva käitumise ennetamiseks
noorte seas on neile suunatud ürituste suurendamine ja mitmekesistamine.
Description
Sissejuhatus ; 1. Teoreetilised lähtekohad, massikultuuri ja meedia mõju süüvõimelistele alaealistele. ; 1.1. Albert Bandura sotsiaal-kognitiivne teooria. ; 1.2. Massikommunikatsiooniteooria. ; 1.3. Massikommunikatsiooni ja meedia mõju süüvõimelistele alaealistele. ; 1.4. Massikultuuri ja meedia mõju süüvõimeliste alaealiste hälbivale käitumisele. ; 2. Ülevaade Tapa vallast ja koolinoorte hälbekäitumise uuringutest. ; 2.1. Tapa valla üldiseloomustus. ; 2.2. Ülevaade varasematest noorte hälbekäitumise küsitlustest. ; 3. Koolinoorte küsitlustulemused, nende analüüs ja tõlgendamine. ; 3.1. Valimi moodustamine. ; 3.2. Uurimismeetod ja -instrument. ; 3.3. Ankeedi üldandmed ja analüüs. ; Kokkuvõte